Головна » Каталог статей » Психологічна служба РБДТ
Дослідження комунікативної сфери педагогів РБДТ: спілкування з батьками вихованців
23.10.2015 | 1206 | Психологічна служба | Автор: Танько Ю.Ю.
З педагогічним колективом РБДТ на нараді, 28 вересня, відбулось психодіагностичне експрес-опитування на тему: «Чи комунікабельний педагог з батьками?» (Додаток 1). Метою даного опитування було визначення рівня комунікативної взаємодії педагогів з батьками їх вихованців. Адже навчання та виховання дітей – це завжди трикутник, грані якого – це взаємодія батьків, педагогів та дітей. Відповідно, чим вище рівень комунікативних компетенцій педагога, тим кращий рівень ефективності їх взаємодії і, як наслідок, відбувається покращення навчально-виховного впливу на молоде, підростаюче покоління, в даному випадку – це вихованці РБДТ.

Тест, який був використаний для вивчення однієї з сторін комунікативної сфери педагогів, відноситься до експрес-опитувальників, тобто до методик, які максимально швидко та ефективно дозволяють визначити напрямок подальшої роботи психолога з педколективом. Це означає, що він не є істиною в останній інстанції і його результати не відображають всі аспекти комунікативної взаємодії окремої людини з оточуючим соціальним середовищем. Дана методика є, так би мовити, маяком, на який можна орієнтуватись і планувати подальшу діяльність у всебічному вивченні та можливій чи навіть необхідній корекції тих чи інших аспектів комунікаційного процесу.

Респондентам (досліджуваним) було запропоновано відповісти на 16 запитань, що стосуються їх спілкування з батьками, наступним чином : «Так», «Ні», «Іноді». Тобто, необхідно було виразити свою позицію до тестових тверджень саме такими словами. В опитуванні прийняли участь 41 педагог. Це більше 2/3 всього педагогічного колективу РБДТ. Після безпосереднього тестування була проведена первинна та вторинна обробка даних. Тобто, було підраховано всі відповіді учасників за «ключем», визначено середнє значення всієї вибірки, яке характеризує рівень комунікативної взаємодії представленого колективу; та здійснено аналітичний опис отриманих даних.

Отже, згідно результатів проведеної методики:
  1. 11 респондентів мають «Достатній рівень» комунікативної взаємодії з батьками вихованців. Це означає, що дані респонденти переконані, що з будь-якими батьками можна знайти «спільну мову». Залюбки вислуховують батьків, вміють відстояти свою думку, при цьому не нав’язуючи її. Батьки, в свою чергу, прагнуть підтримувати контакт з ними, дослухаються до порад. Водночас ці педагоги не люблять багатослів’я, зайвої емоційності, прагнете уникати непотрібних конфліктів.
  2. 20 досліджуваних мають показники «Дуже товариського рівня». Вони люблять бути в центрі уваги, нікому не відмовляють в проханнях, хоч не завжди можуть їх виконати. Прагнуть висловити батькам власну думку про те, як вони виховують дітей, у будь-якій ситуації дати пораду, однак така поведінка може викликати у батьків роздратування. Вони запальні, але швидко заспокоюються. Їм бракує терпіння у розв’язанні проблем. За бажання, однак, уміють будувати змістовне спілкування.
  3. 6 респондентів мають показники «Надмірно товариського рівня» спілкування з батьками. Це означає, що вони, очевидно, надмірно товариські. Прагнуть стати другом кожному з батьків, бути в курсі всіх їхніх проблем. Завжди активно сперечаються і дискутують. Радо беруться за будь-яку справу, проте не завжди можуть успішно довести її до кінця. Мають власну думку з будь-якого питання і завжди прагнуть її висловити. Можливо, з цієї причини деякі батьки і колеги дещо стороняться їх. Необхідно замислитися над зміною таких рис, аби встановлювати чіткі границі між дружнім та професійним спілкуванням .
  4. 3 педагогів мають «Досить товариський рівень» спілкування. У незнайомій ситуації вони почуваються цілком упевнено. Їм вдається легко знайти спільну мову з більшістю батьків групи, але з «важкими» батьками вони не прагнуть активно спілкуватися. У складній ситуації обирають тактику «споглядання». Труднощі спілкування з батьками не лякають їх, однак деколи вони бувають надмірно критичні до батьків. Ці недоліки нескладно виправити.
  5. 1 респондент з результатами, які відповідають рівню «Замкнуті, неговіркі». Спілкування з батьками вихованців – складна, неприємна справа. Вони знають цю особливість свого характеру і бувають незадоволені собою, проте у невдалих контактах із батьками прагнуть більшою мірою звинуватити їх, а не власну некомунікабельність. Їм під силу змінити цю особливість свого характеру. Участь у спільній цікавій справі допоможе налагодити контакт з батьками.
Середнє значення всього педколективу за даною методикою – 13, що відповідає «Дуже товариському рівню» спілкування (див. вище «Дуже товариський рівень»).

Отже, підсумовуючи представлену діагностичну роботу, можна сказати, що значних проблем у спілкуванні педагогів з батьками немає. Дуже високі та дуже низькі показники легко можна коригувати при бажанні самого респондента. Показник колективу – також задовільний, адже видно навіть неозброєним оком, що колектив РБДТ – дуже товариський. Прикметно і те, що педагоги товариські, вільні у спілкуванні не лише в своєму (педагогічному) середовищі, а й при комунікуванні з батьками, що говорить про професіоналізм, щирість та турботу про своїх вихованців. Недоліки, звичайно, є але їх, повторюсь, можна легко виправити.

Наступним етапом роботи в даному напрямку є діагностика ефективності комунікативного процесу в педагого-батьківсько-дитячому середовищі та корекція можливих проблем з даної тематики.  В додатку до статті кожен бажаючий педагог зможе знайти описану методику і власними силами перевірити свій рівень комунікабельної компетентності.
 
Додаток 1
Чи комунікабельний педагог з батьками
 
Відповідати потрібно швидко, однозначно: «так», «ні», «іноді»
  1. Попереду бесіда з одним із батьків. Чи вибиває вас із колії її очікування?
  2. Чи викликає у вас незадоволення доручення виступити з доповіддю перед батьками?
  3. Відкладаєте неприємну розмову про дитину з її батьками до останнього моменту?
  4. Чи вважаєте ви, що не слід особисто  розмовляти з батьками про особливості виховання в сім ї, а краще провести анкетування, письмове опитування?
  5. Вам пропонують підготувати загальні батьківські збори дошкільного закладу. Докладете максимум зусиль, щоб уникнути цього доручення?
  6. Чи ділитеся з колегами та керівництвом дитсадка своїми переживаннями від спілкування з батьками?
  7. Переконані, що спілкуватися з батьками набагато складніше, ніж з дітьми?
  8. Роздратовані, якщо хтось із батьків вихованців постійно ставить запитання?
  9. Чи вірите ви, що існує проблема «вихователів і батьків», що вони розмовляють «різними мовами»?
  10. Вам соромно нагадувати батькам про обіцянку, яку вони забули виконати?
  11. Чи засмутить вас прохання будь-кого з батьків допомогти розібратися в тому чи іншому складному питанні виховання?
  12. Чи промовчите ви, якщо почуєте у чиємусь висловлюванні помилковий погляд щодо виховання малечі?
  13. Чи боїтеся брати участь у розв’язанні конфліктних ситуацій між педагогами та батьками?
  14. У вас є свої критерії оцінювання сімейного виховання?
  15. Чи вважаєте ви, що виховувати потрібно і батьків?
  16. Вам простіше підготувати інформацію для батьків у письмовому вигляді, ніж провести усну консультацію?
  
Підрахунок результатів:

«Так» - 2 бали; «іноді» - 1 бал; «ні» - 0 балів. Усі бали додають і визначають, до якої категорії належить педагог.

30 – 32 бали. Вам складно вступати у спілкування з батьками. На вас важко покластися у справі, яка вимагає колективних зусиль. Причини труднощів у спілкуванні прагнете перекласти на батьків, адже переконані, що більшість із них шукають у вашій роботі лише недоліки. Ваше невміння побудувати спілкування з батьками призводить до того, що вони теж починають уникати спілкування з вами. Спробуйте стати більш товариською людиною, контролюйте себе.

25 – 29 балів. Ви замкнуті, неговіркі. Спілкування з батьками вихованців для вас – складна, неприємна справа. Ви знаєте цю особливість свого характеру і буваєте незадоволені собою, проте у невдалих контактах із батьками прагнете більшою мірою звинуватити їх, а не власну некомунікабельність. Вам під силу змінити цю особливість свого характеру. Участь у спільній цікавій справі допоможе вам налагодити контакт з батьками!

19 – 24 бали. Ви досить товариські. У незнайомій ситуації почуваєтеся цілком упевнено. Вам вдається легко знайти спільну мову з більшістю батьків групи, але з «важкими» батьками ви не прагнете активно спілкуватися. У складній ситуації обираєте тактику «споглядання». Труднощі спілкування з батьками не лякають вас, однак деколи буваєте надмірно критичні до батьків. Ці недоліки нескладно виправити.

14 – 18 балів. У вас достатній рівень комунікабельності. Ви переконані, що з будь-якими батьками можна знайти «спільну мову». Ви залюбки вислуховуєте батьків, вмієте відстояти свою думку, при цьому не нав’язуючи її. Батьки прагнуть підтримувати контакт з вами, дослухаються до порад. Водночас ви не любите багатослів’я, зайвої емоційності, прагнете уникати непотрібних конфліктів.

13 балів. Ви дуже товариські. Ви любите бути в центрі уваги, нікому не відмовляєте в проханнях, хоч не завжди можете їх виконати. Прагнете висловити батькам власну думку про те, як вони виховують дітей, у будь-якій ситуації дати пораду, однак така поведінка може викликати у батьків роздратування. Ви запальні, але швидко заспокоюєтеся. Вам бракує терпіння у розв’язанні проблем. За бажання, однак, умієте будувати змістовне спілкування.

8 і менше балів. Ви надмірно товариські. Прагнете стати другом кожному з батьків, бути в курсі всіх їхніх проблем. Завжди активно сперечаєтеся і дискутуєте. Радо беретеся за будь-яку справу, проте не завжди можете успішно довести її до кінця. Маєте власну думку з будь-якого питання і завжди прагнете її висловити. Можливо, з цієї причини деякі батьки і колеги дещо стороняться вас. Замисліться над цим.
 
рбдт, дослідження, комунікативність, Танько
КОМЕНТАРІ

Можливо вас зацікавить: