Головна » Каталог статей » Статті наших авторів РБДТ
Патріотизм та майстер клас на МО
14.02.2017 | 1993 | Статті наших авторів | Автор: Дворак О.Я.
Виховання, як важливе явище суспільного життя, здавна стало провідною функцією людського суспільства. Включаючи до процесу відродження національної системи виховання, головною метою колективу РБДТ на засіданнях методичного об’єднання (далі МО), а також у навчально-виховному процесі в цілому є передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності, світобачення, формування особистих рис громадянина України, розвиток індивідуальних здібностей і талантів вихованців. Сьогодні виховання громадянина-патріота - це цілеспрямований, системний, регульований процес, мета якого - утвердження свідомості нації, народу, етнічної культури, мовної єдності, кращих рис характеру громадянина України. Саме тому одним із питань чергового МО керівників гуртків, яке відбулося 13 лютого у актовій залі було - «Патріотичне виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості сучасної дитини». Педагоги висвітлювали ідеї виховного процесу у закладі в основі якого лежить система виховних відносин, що забезпечує взаємодію керівника гуртка, батьків та гуртківців. 

Доповідачі - О.В.Ловга (керівник гуртка «Бісероплетіння») та Т.І.Пилип (керівник гуртка «Паперопластика») наголосили на тому, що цілеспрямоване патріотичне виховання повинно поєднувати любов до найближчих людей з формуванням такого ж ставлення і до певних феноменів суспільного буття. Проте, базовий компонент освіти в Україні орієнтує на опанування знань про нашу державу, виховання поваги до державних символів, пам’ятних місць України, тощо. Гуртківці мають поступово усвідомлювати, що моральний аспект патріотизму полягає і в розвитку національної економіки. Щодо цього керівник гуртка на своїх заняттях може використовувати приклади з історії і з сучасного життя країни, використовуючи ефективні методи і форми організації патріотичного виховання: екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць, бесіди з цікавими людьми, розгляд ілюстративних матеріалів, тощо. На думку Ольги Василівни, належна реалізація завдань патріотичного виховання керівниками гуртків можлива лише за умов усвідомлення педагогом своєї виховної ролі, оволодіння необхідними знаннями, вміннями, підвищення свого педагогічного рівня. Слухаючи виступи колег керівники гуртків дійшли висновку щодо важливості національної спрямованості занять, їх органічної єдності з національною історією і традиціями на збереження і збагачення культури українського народу.

Також, членами МО були прийняті наступні напрямки роботи з патріотичного виховання гуртківців:
  • формування уявлень про сім’ю, родину, рід і родовід;
  • формування патріотизму, відповідальність за долю нації, держави;
  • формування поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України, збереження і продовження українських культурно-історичних традицій;
  • виховання розуміння високої цінності українського громадянства, внутрішньої потреби бути громадянином України;
Навчально-виховний процес у позашкіллі значно відрізняється від шкільного: метою, змістом, формами, використанням нестандартних методів і прийомів роботи, атмосферою доброзичливості і можливістю самостійного вибору дитиною напрямів діяльності. Тому заняття гуртка має бути сучасним, методично грамотним, цікавим. Тож наступними питаннями які обговорювалися на засіданні МО були: «Яким має бути заняття в сучасному позашкільному закладі» та «Про взаємозв’язок різних видів мистецтва з сучасністю». Висвітлила їх Г.В.Зеленяк (керівник гуртка «Рукоділля»). У своїй доповіді педагог вказала на найбільш характерні недоліки занять, звернула увагу присутніх на основні вимоги до якісного сучасного заняття, а саме:
  • класифікація типів занять;
  • форми організації занять;
  • методи занять;
  • види занять;
Також, були обговорені питання щодо впливу на систему виховання гуртківців комплексного використання різних видів мистецтва, необхідності поширювати сферу прекрасного, посилювати стимули, що збуджують почуття краси. Бо тільки гармонійний взаємозв’язок художнього виховання з різними видами діяльності сучасного позашкільного закладу є єдино правильним шляхом виховання дітей у позашкіллі. Г.В.Зеленяк підсумувала, що взаємозв’язок мистецтв розкриває нові можливості і шляхи художнього освоєння дійсності. Ефективність використання різних видів мистецтв на заняттях гуртка значною мірою визначається особистістю самого керівника, його світоглядом і професійною підготовкою, педагогічним тактом і майстерністю, багатством інтелекту й душевною чуйністю. Також, додала Ганна Василівна, що педагог є передусім творчим посередником між мистецтвом і вихованцями, тому сукупність окремих його видів може зробити особистість дійсно багатогранною. Різні види мистецтва взаємодіють між собою. Вони впливають один на одного, взаємодоповнюють, допомагають створити в уяві цілісну картину про той чи інший образ. У наш час спостерігається інтеграція видів мистецтв в різні галузі діяльності людини, в побут, в науку. Ніхто не може лишатися осторонь культурного життя. Все це підкреслює сучасність. Комплексне опанування мистецтва оптимізує творчі здібності та сили дитини і людини в цілому, розвиток її фантазії, уяви, артистичності, інтелекту формує універсальні людські можливості для будь-яких сфер діяльності, а це чи не найважливіше завдання сучасного позашкільного закладу.

Завершальним етапом напруженого та цікавого зібрання став майстер-клас. Адже, саме майстер-клас є однією з ефективних форм розповсюдження нової ідеї, досвіду керівника гуртка, що представляє собою розроблений оригінальний метод або авторську методику, яка спирається на свої принципи і має певну структуру. В процесі його проведення йде обговорення і пошук творчого вирішення педагогічної проблеми як з боку учасників майстер-класу, так з боку майстра. Даний вид заняття використовуємо у своїй роботі дотримуючись критерій якостей підготовки та проведення майстер-класу. Головні з них:
  • презентативність;
  • екслюзивність;
  • оптимальність;
  • технологічність;
  • артистичність;
  • загальна культура;
Цього разу свій майстер-клас по плетінню з газетних трубочок показувала майстриня, колега, керівник гуртка - В.М.Цільо. Вона поділилася з присутніми своїм досвідом та знаннями з різновидом мистецтва, який тісно пов’язаний з лозоплетінням - плетіння з газетних трубочок. Це творчий процес у якому майстер створює з газет дивовижні вироби, які майже не відрізняються від звичайного плетіння. Віта Михайлівна стверджує, що дане рукоділля абсолютно безвитратне. Для виготовлення виробу знадобляться речі, які є майже в кожного: старі газети, картонна коробка для основи або пляшка, дерев’яна шпажка, клей і фарба. Майстриня показала присутнім техніку плетіння об’ємної форми - пляшки, бо це оптимальний варіант для початківця. Спочатку керівники гуртків вчилися створювати газетні трубочки - це основа для плетіння. Далі освоювали основи плетіння. Найважчий був перший ряд, далі все пішло як по маслу - рядочок за рядком до самого верху і дивишся, а перед тобою вже готовий виріб. Руки майстрині так швидко працювали, що здалося ніби вона таким видом мистецтва займається з дитинства. Віта Михайлівна слідкувала не лише за своїм процесом роботи, а й допомагала, давала поради колегам, розкривала секрети, як зробити так, щоб виріб був міцним, естетичним та гарним. Ознайомила присутніх з історією виникнення мистецтва плетіння з газетних трубочок, з послідовністю виконання виробу, показала презентацію своїх робіт та поробок своїх вихованців. Розповіла про способи оздоблення та декорування виробу. Всі присутні, які долучилися до такого творчого процесу задоволені результатом, отримали позитивні емоції, гарний настрій та нові знання та навички, якими обов’язково поділяться зі своїми вихованцями.



Презентація до статті
 
рбдт, Дворак, Мо, патріотизм, майстер клас
КОМЕНТАРІ

Можливо вас зацікавить: