Дослідження професійних нахилів школярів за допомогою диференційно-діагностичного опитувальника (ДДО) Е.А.Клімова.
Методика призначена для виявлення схильності людини до певних типів професій. Це досить короткий опитувальник, що складається з 20 альтернативних суджень. Випробуваному необхідно вибрати один з двох, зазначених в питанні, видів занять. За результатами обстеження, відповідно до ключа, виявляється орієнтація людини на 5 типів професій, за класифікацією Е.А.Клімова:
- людина-природа (ЛП) - всі професії, пов'язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством;
- людина-техніка (ЛТ) - все технічні професії;
- людина-людина (ЛЛ) - всі професії, пов'язані з обслуговуванням людей, зі спілкуванням;
- людина-знакова система (ЛЗ) - все професії, пов'язані з обрахуванням, цифровими і літерними знаками, в тому числі і музичні спеціальності;
- людина-художній образ (ЛХ) - все творчі спеціальності.
Обробка результатів. За кожен збіг з ключем нараховується один бал і чим більше балів «набирає» шкала, тим більша схильність людини до діяльності в певній сфері.
Обробка результатів
В таблиці представлені дані, які були отримані при опитуванні за методикою ДДО Клімова. Імена учасників дослідження приховані з міркувань конфіденційності. Вибірка досліджуваних – члени РУО «Лідер» Іршавського району. Вік досліджуваних: 12-16 років.
Умовні позначення: ЛП - людина-природа; ЛТ - людина-техніка; ЛЛ – людина-людина; ЛЗ – людина-знакова система; ЛХ – людина-художній образ.
Можемо спостерігати, що більша частина опитуваних відноситься до типу «людина-людина». 18 респондентів із 27 віддають перевагу діяльності, пов’язаній за типом «людина-людина». Фахівцям у цій галузі притаманно виконувати такі види діяльності:
- виховання, навчання людей (вихователь, учитель, спортивний тренер);
- медичне обслуговування (лікар, фельдшер, медсестра, няня);
- побутове обслуговування (продавець, перукар, офіціант, вахтер);
- інформаційне обслуговування (бібліотекар, екскурсовод, лектор);
- захист суспільства і держави (юрист, міліціонер, інспектор, військовослужбовець).
Також доцільно буде виділити психологічні вимоги до професій «людина-людина»:
- прагнення до спілкування, вміння легко вступати в контакт з незнайомими людьми;
- стійке хороше самопочуття при роботі з людьми;
- доброзичливість, чуйність;
- витримка;
- вміння стримувати емоції;
- здатність аналізувати поведінку оточуючих і своє власне, розуміти наміри і настрій інших людей, здатність розбиратися у взаєминах людей, уміння залагоджувати розбіжності між ними, організовувати їх взаємодію;
- здатність до емпатії, вміння слухати, враховувати думку іншої людини;
- здатність володіти мовою, мімікою, жестами;
- розвинена мова, здатність знаходити спільну мову з різними людьми;
- вміння переконувати людей;
- акуратність, пунктуальність, зібраність.
На другому місці, так би мовити, за відданою перевагою до професії знаходиться діяльність типу «людина-художній образ»: 8 з 27 досліджуваних віднесли себе саме до цієї категорії. Предметом праці для представників більшості професій даного типу є художній образ та способи його побудови.
Фахівцям у цій галузі притаманні такі види діяльності:
- створення, проектування художніх творів (письменник, художник, композитор, модельєр, архітектор, скульптор, журналіст, хореограф);
- відтворення, виготовлення різних виробів за зразком (ювелір, реставратор, гравер, музикант, актор, столяр-червонодеревник);
- розмноження художніх творів у масовому виробництві (майстер по розпису порцеляни, шліфувальник по каменю і кришталю, маляр, друкар).
Психологічні вимоги професій «людина-художній образ»:
- художні здібності; розвинене зорове сприйняття;
- спостережливість, зорова пам'ять; наочно-образне мислення; творча уява;
- знання механізмів емоційного впливу на людей.
Троє респондентів надають перевагу діяльності типу «людина-знакова система». Предметом праці для представників більшості професій типу «людина знакова система» є:
- тексти на рідній або іноземній мовах (редактор, коректор, друкарка, діловод);
- цифри, формули, таблиці (програміст, оператор ЕОМ, економіст, бухгалтер, статистик);
- креслення, схеми, карти (конструктор, інженер-технолог, кресляр, копіювальник, штурман, геодезист);
- звукові сигнали (радист, стенографіст, телефоніст, звукооператор).
Психологічні вимоги професій «людина-знакова система»:
- хороша оперативна і механічна пам'ять;
- здатність до тривалої концентрації уваги на знаковому матеріалі;
- хороший розподіл і переключення уваги;
- точність сприйняття, уміння бачити те, що стоїть за умовними знаками;
- посидючість, терпіння;
- логічне мислення.
Двоє респондентів надали перевагу діяльності типу «людина-техніка». Предметом праці для представників більшості професій типу «людина техніка» є:
- технічні об'єкти (машини, механізми);
- матеріали, види енергії.
Фахівцям у цій галузі доводиться виконувати такі види діяльності:
- створення, монтаж, збірка технічних пристроїв (фахівці проектують, конструюють технічні системи, пристрої, розробляють процеси їх виготовлення. З окремих вузлів, деталей збирають машини, механізми, прилади, регулюють і налагоджують їх);
- експлуатація технічних пристроїв (фахівці працюють на верстатах, керують транспортом, автоматичними системами);
- ремонт технічних пристроїв (фахівці виявляють, розпізнають несправності технічних систем, приладів, механізмів, ремонтують, регулюють, налагоджують їх).
Психологічні вимоги професій «людина-техніка»:
- хороша координація рухів;
- точне зорове, слухове, вібраційне та кінестетичне сприйняття;
- розвинене технічне і творче мислення й уява;
- вміння перемикати і концентрувати увагу;
- спостережливість.
На таблиці результатів ми можемо бачити, що деякі учасники дослідження надали перевагу кільком видам діяльності. Наприклад, учасник під номером 17 бачить себе у виконанні трьох видів роботи. Такий результат може бути спричинений:
- різноманітністю інтересів досліджуваного;
- суміжністю професій представлених типів;
- невизначеністю респондента у виборі бажаного виду діяльності;
- важкістю надання переваги одній категорії перед іншими.
Даний факт є абсолютно нормальним явищем, обумовленим особливостями центральної нервової системи в підлітковому віці. Спектр їх інтересів різноманітний, а надання переваги тому чи іншому заняттю дуже ситуативне, притому вольові зусилля до виконання якогось одного виду діяльності докладаються слабко. Коротше кажучи, сьогодні цікава одна діяльність – завтра абсолютно інша, причому перевага певного виду діяльності залежить від емоційного фону, який супроводжується у ході її виконанням.
Варто звернути увагу на досліджуваного під номером 15, де дуже низькі результати за всіма сферами діяльності. Причинами таких показників можуть бути:
- відсутність певних вподобань;
- індиферентність до виконуваного завдання;
- неправдиве заповнення анкети.
Один респондент надав перевагу типам професій «людина-природа», хоч і суміжно з професіями типу «людина-людина». Предметом праці для представників більшості професій типу «людина природа» є:
- тварини, умови їх зростання, життя;
- рослини, умови їх зростання.
Фахівцям у цій галузі доводиться виконувати такі види діяльності:
- вивчати, досліджувати, аналізувати стан, умови життя рослин або тварин (агроном, мікробіолог, зоотехнік, гідробіолог, агрохімік, фітопатолог);
- вирощувати рослини, доглядати за тваринами (лісівник, рільник, квітникар, овочівник, птахівник, тваринник, садівник, бджоляр);
- проводити профілактику захворювань рослин і тварин (ветеринар, лікар карантинної служби).
- Психологічні вимоги професій «людина-природа»:
- розвинену уяву, наочно-образне мислення, хороша зорова пам'ять, спостережливість, здатність передбачати й оцінювати мінливі природні фактори;
- оскільки результати діяльності виявляються після досить тривалого часу, фахівець повинен володіти терпінням, наполегливістю, повинен бути готовим працювати поза колективів, іноді у важких погодних умовах, в бруді і т. п.
Отож, нами були досліджені професійні вподобання учасників РУО «Лідер». В наступній статті буде розкрито взаємозв’язок представлених вподобань та реальних характеристик досліджуваних. Адже разом методикою ДДО Клімова ми провели опитування за методикою «Акцентуації особистості» Леонгарда-Шмішека, за допомогою якої ми можемо бачити провідні, переважаючі рису характеру тієї чи іншої людини. Тож буде здійснено співставлення результатів двох методик та їх аналіз стосовно співпадіння/неспівпадіння вибору професії та характерологічних особливостей індивіда. Також буде здійснено кореляційний аналіз (аналіз взаємозв’язку) представлених змінних. Тож слідкуйте за оновленням рубрики «Психологічна служба» на сайті РБДТ. |